Jeśli chcesz mieć produktywną i odnoszącą sukcesy firmę, musisz wybrać strukturę organizacyjną, aby ustanowić wiersz poleceń, obowiązki każdego członka i przepływ informacji. Ale ty wiesz jakie są różnice między „pionową” a „poziomą” strukturą organizacyjną?
Zanim przejdziemy do tematu, musimy jasno określić, co rozumiemy przez strukturę organizacyjną. To jest w zasadzie sposób hierarchicznej konfiguracji firmy. W związku z tym określa sposób, w jaki członkowie firmy odnoszą się do siebie.
Ta struktura organizacyjna może być pionowa, pozioma lub nawet mieszana. To będzie zależeć od sposobu dystrybucji energii, jak postępuje się z informacjami i jak zachęca się pracowników. W tym artykule wyjaśnimy szczegółowo różnice istniejące między konstrukcjami pionowymi i poziomymi.
Pionowa struktura organizacyjna
W firmach o pionowej strukturze organizacyjnej hierarchia jest oparta na schemacie piramidy. Jest osoba lub mała grupa, na której spoczywa najwyższy autorytet i odpowiedzialność. To oni są odpowiedzialni za podejmowanie decyzji, niezależnie od opinii pracowników.
Jest to typowe dla firm lub instytucje zarządzające dużą liczbą jednostek produkcyjnych i / lub zarządzanie, w którym pomagają im aplikacje takie jak Trello lub Asana. Na przykład organizacje rządowe, instytucje edukacyjne (takie jak uniwersytety), linie lotnicze, firmy naftowe, między innymi.
Firmy te mają zwykle małe i dobrze zorganizowane działy, w których każdy pracownik ma jasność co do swojej roli. Są one nadzorowane przez menedżerów, których podstawowym obowiązkiem jest kontrola działalności. Ponadto pracownicy tych organizacji często chcą piąć się w hierarchii służbowej.
Chociaż dobrze zorganizowana organizacja jest zaletą przy zarządzaniu bardzo dużą produkcją z wieloma pracownikami, tak jest również ma swoją negatywną stronę. Po pierwsze, możliwe jest, że współpraca między zespołami roboczymi nie jest organiczna lub pracownicy są zdemotywowani, ponieważ nie czują się słyszani.
Podobnie często zdarza się, że nie reagują dobrze na rynkach, które ciągle się zmieniają. Dzieje się tak dlatego, że aby skorzystać na szybkich zmianach, wymagane jest pewne luźne zarządzanie decyzyjne, co na przykład muszą mieć najlepsze firmy w rozwoju technologicznym.
Horyzontalna struktura organizacyjna
Ze swojej strony firmy, które są zarządzane w ramach poziomej struktury organizacyjnej, utrzymują swoich pracowników bliżej menedżerów i wszystkie działają w bardziej oparte na współpracy środowisko i lepsza komunikacja. W ten sposób pracownicy mają większy udział w podejmowaniu decyzji.
W ramach tej struktury ważne jest, aby każdy członek organizacji czuł się upoważniony i tak dalej nie ma barier między kierownictwem firmy a jej pracownikami. Kluczem do osiągnięcia tego jest dobra linia komunikacyjna, do której mogą stosować strategie, takie jak tworzenie grupy Drive do jednoczesnej pracy.
Także ma swoje wady. Podczas podejmowania decyzji osiągnięcie porozumienia lub konsensusu między wszystkimi członkami organizacji może być trudne. W takich sytuacjach kierownictwo musi szukać kompromisu i działać jako rozjemca, aby można było podjąć odpowiednie decyzje.
Mimo to dla niektórych ekspertów ten model reprezentuje przyszłość firm. Nic w tym dziwnego, ponieważ żyjemy w dobie niemal nieograniczonego dostępu do informacji, w której firma musi maksymalnie wykorzystywać umiejętności swoich pracowników.
Co jest lepsze, pionowa czy pozioma struktura organizacyjna?
Sukces (lub porażka) firmy zależy w dużej mierze od jej struktury organizacyjnej. Duża firma z dużą liczbą pracowników i oddziałami może skorzystać na podążaniu za pionową organizacją, w której wszyscy powinni mieć jasność co do swojej roli.
Z drugiej strony, mniejsze firmy, w których nie ma tak wielu zasobów, bardziej przydatne może być posiadanie struktury poziomej, w której wszyscy członkowie współpracować przy wszystkich zadaniach, regulacje są kierowane przez aplikacje do zarządzania zadaniami, takie jak Google Tables, a wszyscy uczestniczą w podejmowaniu decyzji.
Mamy nadzieję, że zrozumiałeś podstawowe różnice między „pionową” i „poziomą” strukturą organizacyjną. Jeśli Ci się podobało, nie zapomnij udostępnić tego artykułu w swoich sieciach społecznościowych.