Skip to content

Jakie są różnice między „strukturą wielooddziałową” a „matrycą” w biznesie?

1 de luty de 2021

W XIX i na początku XX wieku strukturę organizacyjną w postaci litery „U” lub macierzy na poziomie firmy był najczęściej używany; Chociaż pozwalał na spójność i unifikację, nie pozwalał im dobrze się rozwijać.

Nie rozszerzyły się również na inne miejsca, jednak do 1920 roku firmy zmieniły strategię, przyjmując struktura wielopłaszczyznowa lub w kształcie litery „M”, podobnie jak nowy model.

Wybór będzie zależał od modelu biznesowego firmy; znajomość różnic między pionową i poziomą strukturą organizacyjną. Oprócz rodzaju działalności i potrzeb, które będzie mieć; dobrze pomagać, organizować i planować, jego produkcji i wzrostu.

Dobra struktura będzie zachęta dla wszystkich pracowników; ponieważ promują zaufanie wśród pracowników. Stąd znaczenie struktury organizacyjnej dla sukcesu firmy; ponieważ niezależnie od rodzaju konstrukcji wszystkie mają ten sam cel lub cel.

Co należy rozumieć przez wielodziałową strukturę w biznesie?

Do tysiąc dziewięćset sześćdziesiątego roku w Stanach Zjednoczonych te wielooddziałowe lub wielooddziałowe struktury stały się bardzo popularne i zaobserwowano, że te firmy, które tego nie zrobiły, miał wolniejszy rozwój biznesu.

Firmy, które miały różne linie produktów, musieli zdywersyfikować zachować swoje zyski i przyjąć tę wielopodziałową strukturę w kształcie litery „M”, w której ogólne decyzje podejmuje centralny departament; ale każdy dział podejmuje decyzje operacyjne.

Było to rozwiązanie niektórych z najczęstszych problemów w strukturach organizacyjnych. Ponieważ struktura wielooddziałowa, podzielić zespół roboczy na niezależne jednostki; do wykonywania różnych operacji, zgodnie z Twoim punktem widzenia.

opisowy obraz wielooddziałowej struktury przedsiębiorstwa

Taka konstrukcja dała bardzo dobre wyniki w wielu firmach, takich jak m.in. „General Motors” i „Dupont”; gdzie kierownik tej struktury może pełnić szerokie funkcje, kierując swoim zespołem roboczym.

Co oznacza struktura macierzowa w biznesie?

Struktura matrycy, zwana także kształtem „U”, było jak mieszanina strukturczyli jeden oparty na funkcjach, a drugi na projektach; chodzi o to, aby kojarzyć i czerpać korzyści z obu korzyści.

Ale najwyraźniej jest to trochę skomplikowane, to struktura macierzy, aby uniknąć takich biurokratycznych niedogodności, angażuje się w podejmowanie pracy opartej na projektachponieważ można uzyskać większe bezpieczeństwo i kontrolę pracowników; poza tym możesz rozwijać się zawodowo.

Ważne jest to, że pracownicy są przyzwyczajeni do pracy w zespolePonieważ komunikacja między działami, delegowanie pewnych obowiązków i współpraca są ważne dla prawidłowego funkcjonowania tej struktury; działają spójnie.

W strukturze macierzowej kierownictwo wyższego szczebla jest odpowiedzialne za podejmowanie decyzji i definiowanie strategii i macierzy bardzo dobrze, tak aby każdy z nich pracownik rozumie i wie, jaką rolę ma pełnić; Otrzymują określone decyzje, które mogą podjąć i funkcje do wykonania.

Jaka jest różnica między „strukturą wielooddziałową” a „matrycą” w biznesie?

W przypadku struktury wielooddziałowej produkty są zdywersyfikowane firma jest podzielona na pół-autonomiczne pododdziały, ale koordynowane przez ogólny dział zarządzania; każdy pełni inne funkcje i oferuje różne perspektywy. Inną różnicą jest to, że efektywność sprzętu można lepiej ocenić.

element układanki w ramach wielooddziałowej struktury firmy

W strukturze macierzowej produkt nie jest zdywersyfikowany, obciążenie ogólnego zarządu jest odciążone, aby mogło lepiej zbadać i wdrożyć strategie, których należy przestrzegać, ponieważ delegować określone aspekty pracownikom; Pracujemy w interdyscyplinarnym zespole, w którym każdy interweniuje w sposób spójny, to ciągły przepływ informacji.

Możemy stwierdzić, że te struktury biznesowe są ważne; ponieważ pomagają nam poznać podstawy i znaczenie struktury organizacyjnej w firmie. Ale zostanie on wybrany zgodnie z tym, co jest w danym momencie najwygodniejsze i zgodnie z celem, do którego należy dążyć.