W każdej firmie prowadzona jest ewidencja wszystkich ruchów przychodów i kosztów w celu utrzymania porządku. W tym artykule pomożemy Ci zrozumieć, czym jest system informacji księgowej jego podstawowe elementy i funkcje w firmie.
Co to jest system informacji księgowej?
System informacji księgowej to odpowiedzialny za kompilację, przechowywanie i przetwarzanie danych finansowo-księgowych przez następujących użytkowników:
- Inwestorzy.
- Wierzyciele
- Organy podatkowe.
Skomputeryzowany mechanizm służy do opracowania monitorowania wykonywania księgowości, osiąga się to wraz z przesyłką technologii informacyjnej. To jest zestaw plików tradycyjne procedury księgowe, takich jak ogólnie przyjęte zasady rachunkowości (GAAP), przy użyciu nowoczesnych zasobów informatycznych. Opiera się również na różnych istotnych elementach, które istnieją w cyklu rozliczeniowym, oczywiście informacje mogą się różnić w zależności od możliwości branży.
Na przykład typowy system danych księgowych może zawierać następujące możliwe do zarządzania pozycje, które wykonuje prywatny lub publiczny księgowy:
- Dane dotyczące dochodów.
- Wydatki lub wypłaty.
- Informacje dla klientów.
- Informacje o personelu firmy.
- Dane podatkowe.
Konkretne dane raportu księgowego.
- Zamówienie.
- Raporty analityczne.
- Żądanie zakupu.
- Rachunki.
- Salda finansowe.
- Czeki biznesowe.
- Lista płac.
- Wyciągi z kont.
- Księga główna.
Są to cechy definiujące proces informacji księgowych, którym zarządza instytucja lub firma, który musi być zarządzany w zorganizowany i nadzorowany sposób.
Funkcje systemu informacji księgowej
Zasadniczo system informacji księgowej, jak już wyjaśniliśmy, ma na celu realizację następujących zadań w firmie:
- Efektywnie przetwarzaj, zbieraj i przechowuj dane związane z działalnością finansową komercyjnej instytucji produkcyjnej. Dane te obejmują przechwytywanie danych transakcyjnych z plików źródłowych, rejestrowanie transakcji i publikowanie informacji w księgach rachunkowych.
- Inną funkcją SIC jest dostarczanie przydatnych danych do podejmowania decyzji, w tym do tworzenia raportów rachunkowości zarządczej i sprawozdań finansowych.
- System danych księgowych ma zapewnić, że kontrole są na swoim miejscu stosować rejestrację i przetwarzanie danych tak dokładnie, jak to możliwe.
Specyficzne funkcje danych księgowych
- Przechowywanie i odzyskiwanie danych z pomocą technologii informacyjnej.
- Dane wyjściowe, które obejmują szeroką gamę dokumentów, takich jak między innymi raporty dotyczące wieku, rozrachunki z odbiorcami, listy klientów, informacje o klientach, kalendarze.
- Współpraca z działami, w których realizowany jest budżet sprzedaży wraz z zespół zarządzania zapasami.
- Kontrole wewnętrzne, oparte na zasadach i procedurach, które chronią i gwarantują umieszczenie danych w systemie.
Podstawowe elementy systemu informacji księgowej
Wcześniej byliśmy w stanie przejrzeć i uwzględnić cechy systemu księgowego, które są niezbędne branże lub firmy, zarówno mikro, jak i makra. Teraz zobaczymy, jakie są podstawowe i fundamentalne elementy skutecznego zarządzania danymi księgowymi.
- Dokumenty pomocnicze: Procedury te to pisemne informacje, które służą jako dowód przeprowadzenia transakcji lub ruchu handlowego dowolnej firmy. Prowadzą w nich trzy rodzaje działalności w ramach rozwoju przedsiębiorstwa, takie jak Eksploatacja, Inwestycja i finansowanie o charakterze prawnym.
- Dokument księgowy: Przed rozpoczęciem kontroli różnych ruchów społeczno-ekonomicznych w księdze zapisów lub księdze podsumowującej należy utworzyć potwierdzenie księgowe w oparciu o polecenia debetowe i kredytowe.
- Plan kont: Jest to lista zawierająca wszystkie rachunki, które można wykorzystać do prowadzenia księgowości firmy.
- Księgi rachunkowe: Kodeks handlowy mówi, że handlowiec, aby prowadzić swoją księgowość, musi prowadzić dziennik, księgę, saldo i rachunki bieżące.
- Sprawozdania finansowe: Służą one szczególnemu celowi, jakim jest zaspokojenie potrzeb użytkowników, którzy nie mogą żądać raportów księgowych od instytucji.
Gotowi, wiedząc, że te informacje pomogą usprawnić zapisy księgowe w skuteczny, uporządkowany i odpowiedzialny sposób w każdej firmie.