Każdy menedżer powinien znać kroki kompleksowego zarządzania jakością (TQM), ale warto się również uczyć jaka jest różnica między „scentralizowanymi zasobami ludzkimi” a „zdecentralizowanymi”. Znajomość tych dwóch typów systemów może pomóc w założeniu firmy lub firmy.
Krótko mówiąc, znajomość głównych celów w zarządzaniu zasobami ludzkimi obejmuje znajomość podstawowych pojęć związanych z zarządzaniem firmami i podmiotami. Dlatego znajomość systemów scentralizowanych i zdecentralizowanych jest bardzo istotna.
Scentralizowane systemy
W przypadku zasobów ludzkich, firm lub organizacji system scentralizowany oznacza taki, w którym za istotne aspekty odpowiada centralne jądro struktury organizacyjnej. Innymi słowy, ten centralny podmiot jest zwykle tym, który daje ostatnie słowo lub podejmuje najbardziej odpowiednie decyzje dotyczące firmy lub podmiotu.
Systemy scentralizowane charakteryzują się tym, że mają niewielu przedstawicieli lub menedżerów, a ci mają władzę absolutną / prawie absolutną. Można powiedzieć, że te organizacje czy firmy, w których prezes ma największą odpowiedzialność za podejmowanie decyzji, są podmiotami scentralizowanymi.
Systemy zdecentralizowane
Systemy zdecentralizowane, w przeciwieństwie do systemów scentralizowanych, zwykle mają kilku menedżerów lub osób posiadających władzę. To sprawia, że władza jest zwykle zależna od kilku osób lub podmiotów. W systemie zdecentralizowanym jest kilka osób, które mogą podejmować odpowiednie decyzje dla firmy.
Ten typ systemu ma zwykle znaczną liczbę odpowiedzialnych osób. W rzeczywistości jest to bardzo podobne do delegacji, w których kilku menedżerów interweniuje bezpośrednio w firmach lub organizacjach.
Różnice między „ scentralizowanymi zasobami ludzkimi ” a „ zdecentralizowanymi ”
Istnieje kilka różnic między zasobami ludzkimi scentralizowane i zdecentralizowane. W każdym razie, ogólnie rzecz biorąc, możemy ustalić dwa bardzo istotne punkty:
- W systemie scentralizowanym jest niewielu menedżerów lub szefów, podczas gdy w systemie zdecentralizowanym władzę lub podejmowanie decyzji może sprawować kilka osób.
- W systemach scentralizowanych, jak sama nazwa wskazuje, istnieje jednostka centralna. W zdecentralizowanym systemie zasobów ludzkich istnieje kilka jednostek dla każdego zadania.
Zalety i wady scentralizowanych i zdecentralizowanych zasobów ludzkich
W systemie scentralizowanym zachęca się do specjalizacji, dlatego wyróżnia się dobrze przygotowanym profesjonalistą. Z drugiej strony zdecentralizowany system ma tendencję do ignorowania wyspecjalizowanej osoby, ponieważ jest kilku decydentów.
Odnosząc się do poprzedniego punktu, w systemach scentralizowanych zwykle najlepiej przygotowani mają lepsze stanowiska, ale bardzo obciążoną pracę. Z drugiej strony w systemach zdecentralizowanych najlepiej przygotowani ludzie mogą nie mieć najlepszej pozycji, ale ostatecznie Twoje obciążenie pracą jest mniejsze.
W systemach scentralizowanych powszechnie wiadomo, że ze względu na fakt, iż decyzje podejmowane są zwykle przez kilka osób, może to prowadzić do monopolu na dyrektywy. Z drugiej strony w systemach zdecentralizowanych działania są zwykle podejmowane przez wszystkich menedżerów a nie przez główną postać.
Scentralizowane systemy biorą pod uwagę sektor zasobów ludzkich jako główny aspekt. W każdym razie zdecentralizowany system, wielokrotnie usuwa ograniczenia, bo nawet decyzje w tym obszarze podejmują wszyscy menedżerowie, co pojawia się na przykładach firm z problemami w obszarze Human Resources.
Wreszcie w systemach scentralizowanych merytokracja jest zwykle na porządku dziennym, ale ma to negatywny aspekt, że ci, którzy są na dole, nie mogą się podnieść. W przeciwieństwie do tego zdecentralizowany system zasobów ludzkich zakłada, że istnieje więcej możliwości poprawy dla początkujących, w każdym razie zwykle jakość zespołu, który pracuje, spada.
Najlepsza opcja dla małych firm
Na poziomie biznesowym z pewnością tym, co jest najbardziej zalecane dla małych firm, jest plik scentralizowany system. Mimo to nie zaszkodzi trochę dowiedzieć się o zdecentralizowanych systemach, ale jeszcze ważniejsze dla Twojej firmy jest poznanie najważniejszych czynników wpływających na zarządzanie zasobami ludzkimi, gdyż w dłuższej perspektywie to pracownicy będą decydować o tym, Sukces biznesowy.