List z petycją to pisemny wniosek. Generalnie leży to w interesie publicznym, chociaż zwykle używa się go np. Do poproszenia podmiotu publicznego o informacje, rozmowę.
W sprawie warunków zatrudnienia list motywacyjny można użyć do złożenia wniosku o podwyżkę lub zażądać w firmie jakichś informacji niezbędnych do wykonywania pracy.
Naucz się tworzyć od podstaw list z petycją
Przygotuj swój dokument przed rozpoczęciem
- Zanim zaczniesz pisać dokument, musisz najpierw upewnić się, że tak marginesy ustawione prawidłowo. Kliknij kartę Układ – przycisk Marginesy i wybierz opcję Normalny.
- Wybierz rozmiar dokumentuzgodnie z arkuszem, którego będziesz używać do drukowania. Najpopularniejszymi standardami są Letter i A4. Wybierz format według swoich potrzeb.
- Wybierz czcionka dla dokumentu. Standardowym krojem używanym w dokumentach jest zwykle Arial 12. Jest to czytelny i łatwy do odczytania krój pisma.
Napisz list z prośbą
- Napisz miejsce i data dokumentu, w momencie pisania listu. Miejsce i data są zwykle oddzielone przecinkiem, a datę, miesiąc i rok należy zachować w formacie daty. Przykład, jak by to wyglądało „Mérida, 15 sierpnia 2019 r.”
- Ta linia musi być wyrównane do prawej dokumentu. Aby wyrównać tekst do prawej, wybierz kartę Strona główna – wyrównaj do prawej przycisk (Ctrl + D)
- Wpisz imię osoby do kogo list jest adresowany. Pismo można również skierować do firmy lub instytucji
- Tuż pod nazwiskiem osoby, do której adresowany jest list, znajduje się zajmowane stanowisko osoba.
- Zarówno tekst nazwiska osoby, jak i stanowisko, jakie zajmują, muszą być wyrównane do lewej strony dokumentu. Aby wyrównać tekst do lewej, wybierz kartę Narzędzia główne – przycisk Wyrównaj do lewej (Ctrl + W.).
- Aby rozpocząć literę, wpisz słowo Obecny.
- Rozpocznij pierwszy akapit od formalnego powitania osoby, do której adresowany jest list. Napisz krótko, o co prosisz. Bądź bardzo konkretny w swojej prośbie, aby nie było żadnych wątpliwości.
- W drugim akapicie tekstu musisz wyjaśnić jakie są powody, które skłoniły Cię do złożenia wniosku. Pokaż swoje argumenty i pokaż, jak działanie wniosku może oznaczać wartość dodaną.
- Dodaj ostatni akapit pożegnanie skierowane do odbiorcy listu i wskaż, że czekasz na odpowiedź od niego.
- Zakończ słowem Z poważaniem
- Akapity treści listu powinny być uzasadnione, aby wyglądały na lepiej rozprowadzone i uporządkowane. Dla uzasadnij akapity, użyj kursora, aby odcień tekstu, który chcesz zmienić. Kliknij kartę Strona główna – przycisk Justify (Ctrl + J).
Określ, kto napisał list
- Umieść swój imię i nazwisko oraz numer dokumentu identyfikacja. Nazwa dokumentu tożsamości zależy od kraju, w którym przebywasz. W niektórych miejscach jest znany jako DNI, w innych jako cédula.
- Jeśli list jest przeznaczony do pracy, możesz umieścić stanowisko, które zajmujesz w firmie, tuż pod twoim imieniem.
- Na koniec umieść ciągłą linię nad swoim imieniem. Wiersz ten posłuży do wskazania w drukowanym dokumencie miejsca, w którym znajduje się podpis osoby piszącej list. Aby utworzyć ciągłą linię, naciśnij klawisze Shift + kreska (-).