Skip to content

Co to jest prognoza w rachunkowości i jakie są rodzaje? – Przykłady prognoz

12 de luty de 2021

Kiedy słyszymy termin „foresight” o idei przewidywać przyszłe działania lub wydarzenia w celu podejmowania decyzji. Termin ten może być używany w dziedzinie planowania biznesowego lub rachunkowości biznesowej i ma ogromne znaczenie. Dlatego dzisiaj zobaczymy, czym jest prognozowanie w rachunkowości i jakie typy istnieją.

Co to jest prognozowanie w rachunkowości?

Aby uniknąć problemów księgowych i finansowych w firmie, bardzo ważne jest, aby planowanie opierało się na możliwych scenariuszach na przyszłość. W ten sposób postęp i sukces firmy nie zostaną zakłócone przez sytuacje awaryjne.

W rachunkowości prognozowanie składa się z przewidywać kwoty lub liczby w sprawozdaniach finansowych które mogą wpływać na kapitał własny jednostki, wartości te powinny mieć wysoki współczynnik prawdopodobieństwa. Generalnie prognozy te są oparte na statystykach księgowych z poprzednich okresów firmy.

Prognozy są bardzo ważne, ponieważ pozwalają przewidzieć wahania i czynniki, które mogą wpływać na finanse firmy, zwłaszcza w budżetach. W ten sposób można efektywnie planować projekty i osiągać cele.

Rodzaje prognozowania w rachunkowości

W każdej firmie, a nawet w małych firmach, bardzo ważne jest tworzenie prognoz umożliwiających planowanie długoterminowych celów. Y istnieją trzy rodzaje prognoz, które są fundamentalne w rachunkowości.

Prognoza kosztów

Tego typu prognozy są wykonywane głównie w planowanie wydatków, które będzie miała firma dla nowego procesu operacyjnego lub projektu. Prognozy rachunku kosztów pozwalają na wizualizację z wyprzedzeniem, kiedy wystąpią wydatki i jak wpłyną one na aktywa firmy.

Za pomocą księgowych prognoz kosztów możliwe jest wówczas tworzenie planów finansowania i poszukiwanie dochodów pozwalających na realizację projektów. W ten sposób prognoza kosztów pozwala przewidzieć krok po kroku przybliżone kwoty wydatków, które wystąpią.

Prognoza dochodów

Są to prognozy oparte na trendach rynkowych, sprzedaży i inwestycjach, które pozwalają przewidzieć, ile pieniędzy otrzyma firma. Prognozy dotyczące aktywów firmy pozwolą zaplanować, w jaki sposób zostaną sfinansowane przyszłe wydatki lub jak zainwestowane zostaną nadwyżki zysków.

prognozować pieniądze w rachunkowości

W wielu przypadkach prognozy przychodów są łatwe do stworzenia, gdy na stabilnych rynkach panują stabilne i powtarzające się warunki sprzedaży. Ale w innych przypadkach mogą być bardzo trudne do przewidzenia, zwłaszcza gdy konta budżetowe są dość napięte.

Prognoza rynku

Są to szersze prognozy, które zawierać prawdopodobne dochody i wydatki wynikające ze zmian na rynku i ich wpływu na kapitał własny spółki. Prognozy te mogą znaleźć odzwierciedlenie na przykład we wzroście stóp procentowych, zmianach technologicznych, sezonach sprzedaży i wielu innych czynnikach.

Przykład prognozowania w rachunkowości

Z tego, czego się nauczyliśmy wcześniej, widzimy, że prognozy muszą być dokładnymi liczbami, które pozwolą nam przewidzieć działania i przeprowadzić skuteczne planowanie. Prognozy te muszą być wyraźnie odzwierciedlone w księgach rachunkowych, takich jak księgi kasowe i bankowe. Spójrzmy na przykład prognozy księgowej.

Klient jest bliski zamknięcia z powodu braku aktywności na rynku. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie dokonasz płatności za naszą firmę przed zamknięciem. Wyobrażam sobie to niespłacony dług wyniósłby 1000 USDkwota ta byłaby prognozą, która musi zostać odzwierciedlona i zarejestrowana w rachunkowości.

Chociaż nie ma pewności, że płatność nie zostanie zrealizowana, to prawdopodobieństwo jest bardzo wysokie i dlatego należy stworzyć prognozę. Następnie zostanie sprawdzone, czy ta prognoza została faktycznie spełniona podejmij odpowiednie działania w zakresie aktywów i pasywów w rachunkowości.

Niewątpliwie prognozy są aspektem o dużym znaczeniu w ramach prowadzenie księgowości gospodarczej. Są ważną częścią informacji księgowych przy podejmowaniu decyzji w firmie. A zatem są fundamentalnym czynnikiem w osiąganiu średnio i dalekosiężnych celów i zadań stawianych przez firmę.

dołącz do naszego kanału telegram